Saturday, February 27, 2010

LOGO NILAM

LAGU NILAM

LAGU NILAM

Membaca dan belajar
Amalan hidup mulia
Jadikanlah panduan
Wawasan anda

NILAM program membaca
Memberikan semangat
Membaca dengan jaya
Budaya kita

Bina tabiat membaca
Matlamat NILAM kita
Ganjaran yang diberi
Tidak terhingga

Jadi rakan pembaca
Juga capai JAUHARI
Pembaca yang bestari
Anugerah diberi

NILAM NILAM anugerah NILAM
Menerangi jalan suram
NILAM NILAM anugerah NILAM
Idaman pembaca jaya

Membaca dan belajar
Amalan hidup mulia
Bina tabiat membaca
Matlamat NILAM kita

Dunia indah sekali
Pasti lebih berseri
Amalan membaca
Menjana bina bestari

PENGENALAN NILAM

LATAR BELAKANG

Budaya ilmu adalah aktiviti ilmiah yang dipraktikkan sesebuah masyarakat untuk menjadi masyarakat bertamadun. Peradaban ini akan terus relevan dan berkembang jika diasah dan diperturunkan kepada generasi muda masyarakat kita. Pembentukan bangsa atau masyarakat dapat dibina jika mengamalkan budaya ilmu. Salah satu asas yang penting bagi budaya ilmu ialah amalan membaca. Membaca perlu disemai dan dijadikan amalan setiap anggota masyarakat agar dapat berkembang maju dalam pelbagai bidang seperti pendidikan, ekonomi, dan teknologi. Kecemerlangan bangsa dan negara akan dapat dicapai jika masyarakatnya membudayakan amalan membaca sebagai rutin harian. Sekaligus pengetahuan dan pengalaman melalui pembacaan dijadikan asas pembentukan modal insan yang cemerlang bagi membentuk negara maju.

Program NILAM

Kementerian Pelajaran Malaysia telah memperkenalkan Program NILAM di peringkat sekolah rendah dan sekolah menengah. Program NILAM adalah agenda prima untuk menjadikan murid-murid sekolah sebagai warga yang berilmu. Di samping menjadikan membaca satu habit yang berkesinambungan tanpa mengira peringkat usia. NILAM adalah akronim daripada Nadi Ilmu Amalan Membaca. Program NILAM merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah seluruh negara. Program NILAM adalah penjenamaan semula program membaca dengan memberi pengiktirafan. Ianya salah satu kaedah untuk menangani masalah yang menghalang penyuburan tabiat membaca dalam kalangan warga sekolah dan masyarakat Malaysia amnya.

Matlamat
Matlamat Program NILAM Pusat Sumber Sekolah SJKC SGBT adalah seiring dengan matlamat di peringkat Kebangsaan iaitu;

•Membina tabiat membaca yang berkekalan dalam kalangan murid.
•Meningkatkan kuantiti dan kualiti prestasi akademik murid-murid dan sekolah.


Objektif
Objektif Program NILAM Pusat Sumber Sekolah SJKC SGBT adalah sebagaimana objektif di peringkat kebangsaan. Iaitu sepanjang program NILAM murid-murid akan dapat:

a. Menjadikan murid banyak membaca atau suka membaca.
b. Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat
membaca.


Tiga Elemen Program NILAM
a. Rekod Membaca : Setiap murid merekod buku yang dibaca dalam Buku Rekod NILAM.
b. Pengesahan Pembacaan : Guru mengesahkan rekod bacaan murid.
c. Pengiktirafan : Pengiktirafan diberi kepada murid berdasarkan bilangan buku yang dibaca
dan aktiviti berkaitan yang disertai.


Pelaksanaan
Program NILAM mempunyai dua tahap pelaksanaan iaitu;


Tahap Jauhari
•Murid wajib mengikuti aktiviti galakan membaca di sekolah.
•Membina kemahiran dan minat membaca sehingga menjadi satu tabiat.
•Menggu akan kemudahan perkhidmatan pinjaman buku melalui pusat sumber sekolah dan
pusat maklumat yang lain.
•Mula dinilai dari Tahun1 hingga Tahun 6.


Tahap Rakan Pembaca
•Murid yang telah berjaya membaca 100 naskhah buku layak di peringkat ini.
•Murid berkebolehan membimbing dan menarik minat rakan lain supaya membaca buku.
•Mendapat bimbingan Guru Pembimbing sebelum menjalankan aktiviti RP.
•Memberi pinjman buku kepada rakan, ahli keluarga dan jiran.
•Markah diberi berdasarkan bilangan buku dibaca, jumlah pendengar, dan pembaca.


Aktiviti
Antara aktiviti yang dicadangkan di peringkat RP Pusat Sumber Sekolah SKJC SGBT adalah seperti berikut;

•Bercerita
•Membaca bersama
•Meminjam buku
•Memberi pinjaman buku
•Ulasan Buku
•Ulat Buku
•Jejak Buku
•Khemah Membaca
•Kuiz Pengetahuan
•Pameran Buku


Pengiktirafan
Berhubung pengiktirafan Program NILAM Pusat Sumber Sekolah SJKC SGBT. Murid-murid yang layak akan mendapat:

•Buku Kerja.
•Sijil Anugerah NILAM
•Kad Kemajuan
•Sijil Akuan Sekolah
•Sijil Berhenti Sekolah


Pengiktirafan Tahap Jauhari

Jumlah Bacaan Pengiktirafan
90 - 180 buah Gangsa
181 - 270 buah Perak
271 - 360 buah Emas
361 ke atas NILAM


Pengiktirafan Tahap Rakan Pembaca

Segala aktiviti Rakan Pembaca dijalankan dan direkod dalam buku khas, disemak serta dinilai oleh guru pembimbing. Program NILAM Tahap Rakan Pembaca peringkat Pusat Sumber Sekolah SJKC SGBT adalah sama dengan pengiktirafan di peringkat kebangsaan.


Markah Pengiktirafan
100-199 Gangsa
200-299 Perak
300-399 Emas
400 ke atas NILAM

Friday, February 26, 2010

PUSAT SUMBER SEKOLAH

WAKTU OPERASI PUSAT SUMBER
ISNIN hingga JUMAAT : 7.30 am-1.10 pm
(Waktu Persekolahan)


PENGAWAS BERTUGAS
4 Orang Pengawas PSS akan bertugas pada setiap hari pada waktu rehat



SEJARAH PENUBUHAN PUSAT SUMBER
Pada tahun 1969, Sekolah Rendah Cina Sungai Batu,Pantai Remis telah dilengkapi dengan tujuh buah bilik darjah, sebuah perpustakaan dan sebuah pejabat guru. Kesemuanya dibina daripada papan kayu.

Beberapa tahun kemudian, bilik-bilik yang dibina daripada papan kayu telah usang , bumbung-bumbungnya bocor dan papan-papan dinding reput, keadaannya tidak sesuai dan kurang selamat digunakan.

Pada tahun 1985, lembaga pengurus sekolah telah pun merancang mengutip derma untuk membina sebuah bangunan tambahan untuk pusat Sumber, stor dan hostel guru. Anggaran perbelanjaannya sebanyak RM 40,000.00

Atas usaha lembaga pengurus sekolah menjalankan kutipan tersebut dan juga bantuan daripada kerajaan, pihak sekolah telah berjaya membina bangunan tersebut. Bangunan ini disiapkan pembinaannya dan dijadikan sebagai PSS yang telah digunakan sepenuhnya pada bulan Oktober 1987.


VISI PSS
Membudayakan Teknologi Pendidikan Selaras dengan Falsafah Pendidikan
Negara.


MISI PSS
1. Pengurusan Fail yang Cemerlang.
2. Mewujudkan Situasi Fizikal Yang Kondusif di PSS Induk.
3. Merangsangkan Keterlibatan Warga Sekolah Dalam PSS.
4. Pengurusan Sumber Manusia Yang Berkesan.
5. Mewujudkan Sudut/Ruang Bahan Media Elektronik Yang Sesuai di PSS Induk.
6. Untuk menawarkan dan membekalkan sumber-sumber dan aktiviti pengajaran.


OBJEKTIF
1. Kecemerlangan pendidikan
* Meningkatkan mutu pengajaran – pembelajaran dan potensi individu serta sahsiah.

2. Penggunaan kemudahan
* Menggalakkan pelajar dan guru menggunakan pelbagai kemudahan pembelajaran supaya
mereka tidak hanya bergantung kepada buku teks dan kaedah tradisional sahaja.

3. Pemupukan tabiat belajar
* Memupuk tabiat belajar sendiri, membaca dan menyelidik melalui pencarian dan
penggunaan maklumat secara sistematik.

4. Penghasilan bahan
* Membantu pelajar dan guru menghasil, menilai dan menggunakan pelbagai alatan dan
bahan pengajaran-pembelajaran.

5. Perkhidmatan pembelajaran
* Mengadakan perkhidmatan untuk memenuhi keperluan pembelajaran yang berbeza dalam
kalangan pelajar-pelajar.

6. Kemahiran maklumat
* Melatih pelajar menggunakan kemahiran maklumat dalam proses pembelajaran.


PENGURUSAN PUSAT SUMBER
Pusat Sumber Sekolah adalah satu pusat di mana terkumpulnya pelbagai bahan media pendidikan yang telah diklasifikasikan, dikatalog dan disusun atur untuk kemudahan guru dan murid. Ia juga merupakan satu kemudahan di mana guru dapat berkumpul untuk berbincang, memilih, merencana, menghasil, menerbit, mengedar dan seterusnya menggunakan alat dan bahan pengajaran dengan pertimbangan untuk menambah kecekapan guru demi meningkatkan lagi mutu pengajaran dan pembelajaran.

Secara amnya, Pusat Sumber adalah pusat pengumpulan dan penyebaran pelbagai maklumat yang diurus secara sistematik untuk memberi pelbagai kemudahan dan perkhidmatan bagi tercapainya matlamat pendidikan yang berkesan dan bermutu.


PENGURUSAN PUSAT SUMBER SJKC SG BATU TERBAHAGI KEPADA EMPAT IAITU :

1. AHLI JAWATANKUASA INDUK
2. AHLI JAWATANKUASA KERJA
3. AHLI JAWATANKUASA NILAM
4. PENGAWAS PUSAT SUMBER



PERKHIDMATAN BUKU & BUKAN BUKU
BAHAN BUKU

Fiksyen Bahasa Melayu, Fiksyen Bahasa Inggeris, World Book, Ensiklopedia, Kamus, Siri Kenegaraan & Patriotisme, Buku berkaitan Software dan Hardware
(Komputer), Karya Am & Novel, Buku Sains Sukan, Buku Akademik– Rujukan UPSR


BAHAN MAJALAH
Majalah PC, Majalah Dewan Masyarakat, Buletin PKPSM, Buletin Pendidik, Buletin PSPN Johor, Majalah Holistik, Majalah Kosmik, Jurnal Pendidikan, Takwim Jabatan Pendidikan Khas, Berita Harian & NST

BAHAN BANTU MENGAJAR
OHP, TV Pendidikan, CD P&P, Komputer, Carta-carta, Peta, Kit P&P, dan lain-lain .



PERATURAN PUSAT SUMBER

1. PSS dibuka mulai jam 7:30 pagi hingga 1:10 petang.

2. Pengawas PSS hendaklah membantu guru PSS dan mematuhi Jadual Waktu Bertugas.

3. Murid-murid dikehendaki sentiasa SENYAP semasa berada di PSS kerana ada murid lain
yang perlukan suasana tenteram untuk membaca atau membuat kerja-kerja rujukan.

4. Setiap pinjaman mestilah menggunakan kad yang boleh didapati dari Guru Penyelaras PSS.

5. Surat khabar dan majalah-majalah tidak dibenarkan dibawa keluar dari PSS.

6. Tidak dibenarkan membawa sebarang makanan dan minuman ke dalam PSS.

7. Tidak dibenarkan mana-mana kelas memasuki PSS tanpa pengawasan guru.

8. Murid-murid adalah tanggungjawab secara individu menjaga kebersihan PSS.

9. Murid-murid hendaklah beratur ketika memasuki atau meninggalkan PSS.

10. Murid-murid hendaklah memakai pakaian seragam sekolah ketika memasuki PSS.

11. Murid-murid adalah dilarang membawa sebarang jenis beg ke dalam PSS.

12. Susun semula buku, majalah, suratkhbar, kerusi dan sebagainya setelah digunakan.

13. Guru-guru yang membawa murid ke PSS adalah bertanggungjawab terhadap disiplin murid- murid semasa berada di PSS.

14. Pinjaman dan pemulangan buku boleh dilakukan semasa rehat.

Thursday, February 25, 2010

KEMUDAHAN FIZIKAL SEKOLAH

1) Bilik Darjah
2) Makmal Sains
3) Bengkel Kemahiran Hidup
4) Pusat Sumber Sekolah
5) Bilik Pemulihan
6) Bilik Pandang Dengar
7) Pejabat
8) Bilik Guru
9) Bilik Guru Besar
10) Stor Sukan
11) Gelanggang Badminton
12) Gelanggang Bola Keranjang
13) Kantin Sekolah
14) Padang Sekolah
15) Tempat Letak Basikal / Motosikal
16) Tempat Letak Kereta
17) Bilik Muzik
18) Bilik Stor
19) Tandas
20) Bangunan Prasekolah
21) Pondok Jaga

SENARAI BEKAS GURU BESAR SEKOLAH INI

Bil. Nama Guru Besar Tahun1) En. Ling How Chau ( 1949 - 1953 )2) En. Low Kong Hong ( 1954 )
3) En. Ling How Chaw (1955 )4) En. Ding Seng Keng ( 1956 – 06.1958 )
5) En. Chang Chong Ling ( 07.1958 – 12.1958 )6) En. Chew Siew Chai ( 1959 - 1960 )7) En. Ho Woon Soon ( 1961 - 14.03.1982 )8) En. Ong Seok Keat ( 16.03.1982 – 1987 )
9) En. Ting Sie Ming ( 08.1987 - 11.1987 )
10) En.Tan See Seng ( 11.1987 - 02.1993 )11) En. Lim Ee Khoon (02.1993 - 12.1993 )
12) Pn. Siau King Ling ( 12.1993 - 07.2004 )
13) En. Tan Thiong Seng ( 07.2004 - 09.2007 )
14) Pn. Ling Siew King (11.2007 - 9.2013 )
15) Pn. Ong Siew Lan (10.2013 - sekarang)

LENCANA SEKOLAH




Bentuk buku bermaksud pendidikan yang melingkungi kawasan sekitar dan masyarakat setempat Sungai Batu dengan menekan aspek disiplin (lambang warna kuning).

Warna dipilih berdasarkan warna negeri Perak.

Bentuk tangan sentiasa menadah dan menimba cabang-cabang ilmu (simbol helaian muka surat) untuk menjayakan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.(lambang obor).

Thursday, February 11, 2010

MISI SEKOLAH

Misi:

 

Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti

VISI SEKOLAH

Visi:

 

Sekolah Unggul Penjana Generasi Terbilang

SEJARAH SEKOLAH

Sejarah Sekolah

Latarbelakang
Pada tahun 1948, Tanah Melayu telah diisytiharkan dalam keadaan darurat kerana selamatan Negara diancami komunis.Untuk memutuskan pengedaran pembekalan makanan kepada musuh, kerajaan penjajah telah melancarkan Rancangan Brigga iaitu memindahkan penghuni-penghuni yang duduk di pinggir hutandan pendalaman terpencil untuk ditempatkan semula di tempat-tempat yang mudah dikawali, maka wujudlah lebih kurang enam ratus buah perkampungan kampungan ini dinamakan kampung-kampung baru.
Kampung Baru Sungai Batu adalah sebuah kampong yang terawal dibuka di Dearah Dindings (Manjung). Penghuni-penghuninya kebanyakkan dipindah dari kawasan Sungai Siput Utara, mereka diberi tanah seluas empat ekar bagi sekeluarga untuk membina rumah dan juga bercucuk tanam. Sebagai peneroka perintis mereka menghadapi pelbagai kesulitan dan mengalami serba penderitaan, namun begitu dengan semangat ketabahan dan kegigihan, mereka dapat mengatasi segala-gala halangan dan mencapai preatasi yang agak cemerlang pada hari ini.


Permulaan Penubuhan Sekolah
Pada tahun 1949, Sekolah Rendah Cina Sungai Batu, Pantai Remis mulai ditubuhkan, pada permulaan sekolah ini tidak mempunyai bangunan sekolah sendiri, ia hanya bertumpang di sebuah rumah atap kepunyaan oang lain, banci murid hanya satu kelas sahaja.Rumah atap ini dipakai selama lima tahun sehingga ia dirobohkan oleh ribut. Setelah peristiwa ini berlaku, murid-murid pula ditempatkan belajar di bawah tokong dan juga di dewan majlis tempatan.


Permulaan Pembinaan Bangunan Sekolah
Pada tahun 1954 pihak berkuasa telah memberi sebidang tanah seluas 6 e.lr.24p.(No Sheet 1037,57,59,60 K/B Sungai Batu, Pantai Remis) untuk kegunaan tapak sekolah. Atas usaha Lembaga Pengurus Sekolah menjalankan kutipan derma dan juga bantuan daripada kerajaan, tiga buah bilik darjah dan empat unit hostel guru dibinakan, dengan lengkapnya kemudahan-kemudahan ini, pada bulan 1954, sekolah ini pun pindah ke bangunan ini. Selain daripada ini, telah berjaya mengutip derma daripada masyarakat orag-orang cina di dearah ini untuk membina dua buah lagi bilik darjah. Pada tahun 1956 sebuah bilik darjah dibinakan lagi ia juga disumbangkan oleh masyarakat kamoybg ini.
Olah kerana murid-murid semakin tambah pada masa ke semasa, maka sebuah lagi bilik darjah datambahkan pada 1957. sebuah bilik perpustakaan(1964) dan sebuah pejabat guru (1969) ditambahkan.
Jadi sehingga tahun 1969, sekolah ini telah dilengkapi dengan tujuh buah bilik darjah, sebuah bilik perpustakaan dan sebuah pejabat guru. Kesemuanya dibendaripada papan-papan dan jen-jen.

Titik Peralihan Perkembangan Sekolah
Bilik-bilik darjah yang dibina pada tahun lima puluhan itu telah buruk, bumbung-bumbungnya bocor dan papan-papan dindingnya rebut, keadaan tidak sesuai dan kurang selamat digunakan selepas dua puluh tahun. Pada awal tahun 1974, kementerian pelajaran telah membina sebuah bagunan dua tingkat yang mengandungi enam buah ilik darjah, sebuah pejabat, sebuah bilik guru besar, dan tandas-tandas. Selain daripada bangunan tersebut sebut kantin juga dibinakan. Bilik darjah- bilik darjah yang lama lagi buruk itu pun dirobohkan. Bangunan bari ini disiapkan dalam masa kira-kira sepuluh bulan. Dan digunakan sepenuhnya pada 16hb,1974. Sehingga sebelas tahun kebelakangan ini, tidak ada bangunan tanbahan dibinakan.
Pada tahun 1985 ini Lambaga Pengurus Sekolah telah pun merancang mengutip derma untuk membina sebuah bangunan tambahan untul bilik pusat sumber, stor dan hostel guru. Anggaran perbelanjaannya sebanyak empat puluh lima ribu. Diharap rancangan ini dapat ditunaikan pada tahun akhir ini.

Projek Pembinaan Bangunan Serbaguna
Pada tahun 5 -10-1985 gabungan AJK PIBG dan Lembaga Pengurus Sekolah ini telah mengadakan satu amal jamuan makan malan dipadang sekolah. Hasil majlis ini telah berjaya mengutip 53 ribu ringgit untuk projek pembinaan sebuah bangunan serbaguna yang mengandungi 6 bilik sebagai hostel guru dan sebuah dewan untuk kegunana pusat sumber dan bilik muzik.

Bekalan alat-alat kelngkapan Pusat Sumber
Pada 22.01.1986 Timbalan Menteri pelajaran Dato’Lim Liang Siak telah meluluskan memberi bantuan 10 ribu ringgit untuk membeli alat-alat kelengkapan sekolah ini. Pada 10.09.1986 alat-alat mulai dibekalkan melalui sebutharga.


Projek Pembinaan Gelanggang Bola keranjang/B.tampar
Pembinaan Gelanggang bola keranjang/ Bola tampar telah dijayakan pada 20.02.1987 dengan bantuan kutipan derma, bantuan bekas Yang Berhormat Dato’Micheal Chen dan PIBG sekolah ini.

Projek kecil Mencantikan Sekolah
Projek membina taman batu dan menanam pokok-pokok bunga telah dijalankan pada tahun 1986 dan juga tahun 1987 dengan kerjasama PIBG dan masyarakat kampung ini.


Rancangan yang akan dijalankan pada tahun 1988
Menteri Perusahaan Utama telah bersetuju bantuan untuk projek yang berikut:
1) Membina dua buah bumbung(tangga ketingkat atas)
2) Membina jalan tar sepanjang 11 ratai.
3) Memperbaiki pintu sekolah.